شناسایی غار چاهی 75 متری در شاهو

بعد از هماهنگی های لازم با دکتر قربانی (دکترای ژئوموفولوژی)  در تاریخ ۱۸\۴\۹۴ تیم غارنوردان سنندج ساعت 11:50 دقیقه از سنندج به سمت کامیاران حرکت کرده و ساعت 13:30 با دکتر دیدار نموده و از طریق گوگل ارت مسیر و منطقه را بررسی نمود. ساعت 15:25 به زیارتگاه حضرت عکاشه رفته و منتظر اقای دکتر اسکندری مرادی شدند.  بعد از ملحق شدن ایشان به تیم به سمت روستای تنگی ور حرکت نمودیم.  ساعت 18:20 ازتنگه  پشت روستا (تنگه دربند) به سمت چشمه چالابه  (چالاوه ) حرکت نمودیم. دره ای بسیار زیبا با دیواره های بلند و رود خانه فصلی که سنگ های کف رودخانه را آب شسته و صیقل داده است. در مسیر حرکت دکتر قربانی نحوه تشکیل غار ها و مناطق آن و همچنین منطقه ویژه کارستی  شاهو را به دوستان توضیح میداد. بعد از 1:30 دقیقه پیاده روی به یک دوراهی رسیدیم که سمت راست آن به چشمه و هوار مورد نظر(چالابه) میرسد . آن مسیر را در پیش گرفتیم.  ساعت 22:00 به هوار شیخ عزیز رسیدیم. یک تیم دو نفره جهت پیدا کردن چشمه جلوتر از تیم حرکت کردند که درنهایت ساعت20 :23کلیه نفرات به چشمه چالابه رسیدند و از آب گوارای آن بهره مند شدند. کمپ در نزدیکی چشمه بر پا شد و بعد از صرف شام هیوا احمدی زمان حرکت و تجهیزات را اعلام کرد. صبح ساعت 5:50 بیدار باش بود بعد ازصبحانه  و جمع کردن وسایل،  ساعت 7 از شیب نبستا تندی صعود کردیم و پس از یک ساعت سی دقیقه  به دشت موسوم به «بان گوی» رسیدیم.  یک دشت نسبتا هموار کارستی که فروچاله های زیادی در سطح آن تشکیل شده است.  ارتفاع متوسط این سطح 2250 متر است. دکتر قربانی آدرس تقریبی غار را که یک غار عمودی است بلد بود. ایشان قبلاً از این غار بازدید کرده بودند. درمطالعات کارست به این نوع غارهای عمودی که دارای آب هستند چاه طبیعی یا سنوت(cenote) گفته می شود. مردم دامدار محل در گذشته به وسیله طناب و سطل از این چاه طبیعی اب بیرون میاوردند. پیدا کردن دهانه غار نیاز به پیمایش میدانی داشت که برای پیدا کردن آن با تشکیل دو تیم جستجو در حاشیه غربی دشت بان گوی بالاخره ساعت حدود 12:30 دهانه چاه در ارتفاع تقریبی 2350 متری در حاشیه جنوب غربی دشت بان گوی پیدا شد.  پس از مطلع کردن سایر اعضای گروه از موقعیت غار و جمع شدن آنها، هیوا احمدی با آماده کردن وسایل مشغول بستن کارگاه شد و با دو کارگاه طبیعی و یک تک رول 10میلی متر به کف چاه رسید. با کمال تعجب حدود 20 سانتی متر آب در در کف چاه بود.  چاهی  که به گفته مردم محل دارای آب فراوانی بود.  خط آب(داغ آب) بر روی دیواره غار   حدود 15 متر بود که نشان می دهد این چاه طبیعی قبلاً پر آب بوده است. کم آبی و خشک سالی و کم بود ذخایر برفی در سالهای اخیر باعث خشک شدن تقریبی این چاه طبیعی شده است.  بعد از هیوا ، اسرا  عضو دیگر گروه هم از غار بازدید نمود. عمق این چاه طبیعی که به «بیره ئاوداره» به معنای چاه آبدار معروف است  75 متر بود. بعد از گرفتن چند عکس   مشغول جمع کردن طنابها شدیم و ره را به سمت کمپ پیش گرفتیم. در مسیر برگشت دکتر قربانی و مرادی جلوتر ازما حرکت کردند. ما هم  بعد اررسیدن به کمپ و جمع کردن وسایل و خوردن مختصر غذایی به سمت روستا باز گشتیم.

چند نکته:

از روستا خارج  شوید و داخل تنگه قرار گیرید آنتن موبایل وجود نداره تا بان گوی. در صورت نیاز به تلفن امدادی باید به یال اطراف صعود کرده که خود 1:30 دقیقه زمان لازم دارد.

در فصل تابستان تنگه بسیار گرم میباشد که مصرف آب را به شدت افزایش می دهد.

با توجه به کارستی بودن منطقه جریان سطحی آب به ویژه درفصل تابستان وجود ندارد و چشمه ها به شدت پراکنده هستند. به طوری که فاصله تا نزدیک ترین چشمه از سمت روستا و در مسیر انتخابی گروه 5 ساعت کوهپیمای  نیاز دارد.

نزدیک ترین پایگاه امدا د و نجات مرکز بهداشت درروستای  کاشتر میباشد

اعضای تیم : یوسف عبدلملکی (قروه ) احمد رستمی ، داود مفاخری ،اسرا مفاخری،سامان مفاخری،مناف فاتحی،سوما اقا میری (سنندج) هیوااحمدی (سنندج - سرپرست)

دکتر محمد صدیق قربانی (کامیاران) دکتر اسکندر مرادی (سنندج)

گزارش

احمد رستمی – دکتر قربانی

منبع: انجمن غارنوردان و غارشناسی ایرانیان

غار نورد علمی

دوست عزیز که علمی کار میکنی لطفا وقتی از سایت چیزی بر میداری و کپی میکنی کامل کپی کن نه سر تیتر عوض کنی و میزنی غار چاهی پس همون غار اکتشاف در کوهستان شاهو بنویسید