غارنوردی استان کردستان

غارها میراث گران بهاء هستند که از گذشتگان به ارث رسیده اند و بدون تخریب باید تقدیم ایندگان کنیم

معرفی غار دیو زندان (قروه)
نویسنده : payam - ساعت ۱٢:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٢

گزارش غار دیوزندان

ساعت 5 صبح روز سه شنبه 1368/2/12 به همراهی آقایان کامران اقدامیان- پیمان زارعی- ساسان مودتی- فردین صالحی- مسعود فریدونیان و جواد آئینی به مقصد غار تسخیر ناپذیر دیوزندان که تا این تاریخ هیچ گروه غارنوردی و کوهنوردی موفق به شناسایی آن به علت حالت عمودی بودن آن نشده بودند، روانه شدیم.

دهانه غار

طیب صالحی در حال فرود به داخل غار

ساعت 7 صبح پس از بستن بلوک مطمئن و با حمایت غیر مستقیم آقای کامران اقدامیان از سطح بیرونی غار با تجهیزات تقریبا خوب پایین رفتم پس از 8 متر فرود پاندولی به روش s در سطح جنوبی غار که شیب فوق العاده تندی داشت برای مدت کوتاهی توقف کردم سپس 14 متر دیگر تا پایان قسمت B کروکی پایین رفتم.

هوای مرطوب، صدای گهگاه پرندگان و ریزش قطرات آب سکوت غار را بهم زده بود. در این قسمت با حمایت خود چندین قطعه عکس از مناظر زیبا و شیب واقعا وحشتناک 110 درجه ای غار گرفتم. عظمت دیواره های مهیب غار مدتی مرا گیج کرده بود زیرا پس از 16 سال کوهنوردی و تقریبا صعود به بیشتر قلل مشهور ایران هیچگاه دیواره هایی به این باشکوهی در جایی مشاهده ننموده بودم. مجددا قصد فرود نمودم پس از 2 متر که دیواره حالت کاملا عمود داشت یک مرتبه زیر پایم خالی شد و در کلاهکی بزرگ بحالت پاندول قرار گرفتم باز هم به همان روش s وبا استفاده از کارابین و حمایت از بالا(دهانه غار) مقدار 12 متر هم پایین رفتم. متاسفانه بعلت تمام شدن طناب و پاندول بودن خودم و سائیده شدن آن به کناره های سنگ، پایین رفتن غیرممکن گردید.

با زحمت فراوان و با استفاده از ترمز و حمایت بموقع پس از ده دقیقه به قسمتB برگشتم شرایط وحشتناک فوق باعث شد که نتوانم از موقعیت جدیدم عکس بگیرم کروکی تقریبی غار را تا آنجا که نور چراغ اجازه می داد به شکل ترسیم نمودم امیدوارم در آینده ای نزدیک با همکاری مسئولین آن اداره محترم و غارنوردان با تجربه استانهای هم جوار که وابسته آن اداره دعوت بتوانیم بطور کامل غار یاد شده را شناسایی نماییم.

گزارش از طیب صالحی

گزارش کامل پیمایش غار دیوزندان
«گزارش لحظه به لحظه  فرود به غار عمودی دیوزندان اوریه»
ساعت 18:30 روز پنجشنبه مورخه1368/4/15 طبق برنامه تنظیمی و با همکاری مسئولین محترم اداره تربیت بدنی شهرستان قروه  به منظور شناسایی غار افسانه ای دیوزندان بهمراهی 3 نفر از غارنوردان آقایان فردین صالحی –مسعود فریدونیان و پرویز نویدی به قصد آماده نمودن امکانات فرود در غارعمودی مذکور تا رسیدن سایر غارنوردان عازم روستای اوریه شدیم.

طیب صالحی و پرویز نویدی

شب را در دهانه غار به صبح رساندیم ساعت 6 پس از انجام نرمش و ورزش صبحگاهی مشغول بستن بلوک و اولین کارگاه فرود در دهانه غار با استفاده از دو رشته سیم بکسل 10 و 6 شدیم سپس کابلهای مخصوص برق و سایر سیم کشی های لازم جهت روشنایی فواصل مختلف مسیر فرود را فراهم نمودیم.

بعد از ساعت 8 صبح نخست آقای داریوش الهیاری و سپس آقایان محمود مرادی- حبیب حنیفی- همایون نعمتی- حمدالله حسن پور- اکبر رمضانی- شهرام نعمتی و سیروس عسگری به جمع ما پیوستند.

طیب صالحی

پس از بستن دو رشته طناب 9 و 7 میلی متری پلکانی از قبل آماده شده (67 عدد پله 50 سانتی با فاصله 60 سانتی متری) و یک رشته طناب 11 میلی متری به منظور حمایت اولیه به داخل غار رفتیم تقریبا در فاصله 20 متری دومین کارگاه را در جای تقریبا مطمئنی با کوبیدن 3 میخ به شکل مثلث برپا داشتیم و بقیه طنابها را به طرف پایین هدایت نمودیم. برای فرود نهایی و مشورت کلی در مورد این امر بس خطیر و بی نظیر به دهانه غار برگشتیم و مختصری از عظمت طبیعت و دیواره های مهیب غار را برای دوستان شرح دادم.

طیب صالحی آماده فرود

آقایان مسعود فریدونیان- پرویز نویدی- فردین صالحی- همایون نعمتی و شهرام نعمتی با بستن طناب سینه به نوبت تا دومین کارگاه جهت بررسی و دیدن عظمت غار و شناسایی بعضی از قسمتهای پیش بینی نشده با حمایت مستقیم آقایان داریوش الهیاری و محمود مرادی پایین رفتند ساعت 11:15 صبح با بررسی مجدد کلیه جوانب فرود  وسایل مورد نیاز مربوطه( انواع میخها، کارابین ها، طنابها، چکش ترمز و رکابها)دومین حمله فرود به غار را آغاز نمودیم. نخست نور چراغ برق را روشن کردیم سپس به کارگاه دوم رفتیم و در آنجا پس از حمایت خود آقای داریوش الهیاری نیز به من ملحق شد.

ایشان که از دهانه غار توسط آقای محمود مرادی حمایت می شد، در حمایت مستقیم من نشستند و فرود نهایی آغاز شد پس از 2 متر فرود بحالت پاندول درآمدم و این حالت تا 40 متری غار ادامه داشت در این قسمت طنابهای پلکانی و طناب فرود هر دو به انتها رسیدند و مجبور شدم بار دیگر میخ کوبی کنم و کارگاه سوم را صرفا بخاطر حمایت خود برای مدتی کوتاه تا رسیدن طناب کمکی برپا دارم. درخواست کمک کردم طناب دیگری نخست به کارگاه دوم و سپس به من رسید آن را به طناب پلکانی گره زدم و با حمایت مستقیم خود تا 55 متری پایین رفتم از این ارتفاع به بعد باز هم شیب معکوس بود و به اجبار 5 متر آخر را بحالت پاندول و با فرود s پایین رفتم لحظات فوق العاده مهیجی بود تماس دائم با کارگاه دوم و اول برقرار بود بالاخره لحظات پایانی فرا رسید برای اولین بار در تاریخ به کف غار دیوزندان قدم نهادم.

محو عظمت وصف ناپذیر طبیعت بکر غار بودم طنابها را از خود جدا نمودم و مقداری در گوشه کنار غار گردش کردم ساعت 12:30 ظهر نور مستقیم خورشید به کف غار تابید که سه ربع احتیاج به نور چراغ برق نبود و این تابش نیز یکی دیگر از زیبایی های دیدنی غار بود که خود از نظر فیزیکی حائز اهمیت است و بحثی جداگانه دارد.

ساعت 13 به کارگاه سوم صعود نمودم که این عمل بسیار مشکل و طاقت فرسا بود دوباره صعود نمودم که به علت خستگی عضلات بازو موفق نشدم

عاقبت آقای داریوش الهیاری به بیرون غار رفت و به علت کوتاه بودن طناب چاره ای اندیشیدند و بار دیگر با حمایت از دهانه غار و صعود مجدد توانستم به کارگاه سوم و سپس به بیرون غار صعود نمایم ساعت 2:30 بعد از ظهر بود که تمام دوستان در زیر نور شدید و مستقیم آفتاب بی صبرانه منتظر بودند. لازم می دانم و همین جا از زحمات یکایک دوستان خصوصا مسئولین محترم اداره تربیت بدنی و آقای اکبر رمضانی که موتور برق خود را در اختیار گذاشت تشکر و سپاسگزاری نمایم اگر همکاری لحظه به لحظه برادران نبود هیچگاه ما موفق به این مهم نمی شدیم.

با تقدیم احترامات طیب صالحی

متاسفانه عسکهای غار دیوزندان را آقای طیب صالحی جهت نمایشگاه به سنندج فرستادند که هیچگاه برگردانده نشد.